Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Indkøring og skolestart

Indkøring

Indkøring har en meget høj prioritet da vi mene at en tryg start for både barn og forældre giver det bedste fundament.  Når man starter i børnehaven sørger vi for at der er en  pædagog der kan tage imod, vise rundt etc. Og som kan tage sig af dialogen med forældrene. Vi har som sådan ikke en fast pædagog til hele indkøringen da vi tit oplever at det nye barn selv finder den voksen som det føler sig meste tryg ved, men vi sørger altid for at der en voksen der kan tage sig af de nye børn. Vi plejer at sige at en indkøring tager ca. En uge men at alle børn er forskellige og at det derfor kan variere.

Overgang fra børnehave til skole

Hvert forår år laver vi storegruppe for alle de kommende skolebørn. Formålet med denne gruppe er at forberede børnene på skolestart og give dem en god overgang fra børnehave til skole. Storegruppen giver os desuden et godt billede af det enkelte barns skoleparathed og om, der er noget, vi skal have ekstra fokus på i barnets sidste tid i børnehaven. Vi besøger så vidt muligt de aktuelle skoler og fritidshjem, så børnene kan få et indtryk af det nye, der venter dem og dele det med deres venner. 

I storegruppen laver vi opgaver og projekter, der skal give os et billede af barnets færdigheder f.eks. om de kan klippe, og hvordan de reagerer, når de skal tale til en gruppe. Vi arbejder med deres selvhjulpenhed og det, at indgå i en større gruppe – som for eksempel at kunne modtage en kollektiv besked, kunne vente til det bliver ens tur og andre aspekter af det at gå i skole. Vi snakker med børnene om deres tanker ved at skulle starte i skole og øver ”frikvarter”. I år 2005 blev der indført et mere formaliseret samarbejde mellem institutioner og skoler, kaldet ”stærkt samarbejde”. Hvis vi vurderer, at der er specifikke ting som skolen skal vide om et barn, holde vi et møde, hvor både skole, fritidshjem og forældre er med. På den måde sikrer vi os, at der er et kendskab til barnets behov, og vi får etableret et samarbejde, som der kan bygges videre på, når de ikke er hos os mere.